Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 19/2020, del 30 de desembre, d'igualtat de tracte i no-discriminació

Entrada en vigor: 31/01/2021

Mon Feb 15 08:48:00 CET 2021

L’objecte d’aquesta llei és garantir el dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació i erradicar qualsevol actuació o comportament que puguin atemptar contra la dignitat de les persones i contra el lliure desenvolupament i la lliure expressió, sense cap mena de discriminació, de la pròpia personalitat i de les capacitats personals.

La Llei regula els drets i les obligacions de les persones físiques i de les persones jurídiques, tant públiques com privades, a l’efecte del que és l’objecte d’aquesta llei abans indicat i estableix els principis d’actuació que han de regir les mesures dels poders públics destinades a prevenir, eliminar i corregir tota forma de discriminació, directa o indirecta, tant en el sector públic com en l’àmbit privat.

La Llei consta de cinquanta-dos articles estructurats en cinc títols. El títol I, de disposicions generals, inclou l’objecte, l’àmbit d’aplicació subjectiu, objectiu i territorial, els principis generals d’actuació de l’Administració i la definició de termes fonamentals per a entendre l’abast del dret de totes les persones a la igualtat de tracte i a la no-discriminació i a viure amb dignitat.

El títol II presenta els setze àmbits d’aplicació material de la Llei, des de l’ocupació i la funció pública fins als cossos i forces de seguretat, passant per l’educació, l’habitatge, l’Administració de justícia o els mitjans de comunicació i les xarxes socials, entre d’altres.

El títol III, sobre la defensa i la promoció del dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació, estructurat en dos capítols, estableix les mesures i les disposicions de garantia i els mitjans d’anàlisi i foment d’aquest dret.

El títol IV estableix els instruments que han de servir per a protegir i promoure la igualtat de tracte i la no-discriminació en tots els àmbits de la societat. Es divideix en tres capítols. El primer capítol crea l’Organisme de Protecció i Promoció de la Igualtat de Tracte i la No-discriminació per a vetllar pel compliment d’aquesta llei, que és adscrit al departament competent en la matèria i ha de retre comptes davant el Parlament, integrat, d’una banda, per un comitè d’experts que pot intervenir en procediments d’instrucció i sanció i elaborar informes, generalment facultatius i no vinculants, llevat dels casos en què l’Administració sigui part en el procediment que avaluï; i, d’una altra, per una comissió, de caràcter independent, de seguiment del compliment de la Llei. El segon capítol regula tres mecanismes de seguiment i protecció: el Centre de Memòria Històrica i Documentació de la Discriminació; l’Observatori de la Discriminació, i la Comissió per a la Protecció i la Promoció de la Igualtat de Tracte i la No-discriminació, com un espai, aquesta darrera, de participació ciutadana i com a òrgan consultiu de les administracions. El tercer capítol regula els instruments de suport a les víctimes, com protocols d’atenció o campanyes de sensibilització i divulgació.

El títol V estableix el règim sancionador.

La part final consta de deu disposicions addicionals, que estableixen, entre altres qüestions, el manament al Govern de nomenar la direcció de l’Organisme de Protecció i Promoció de la Igualtat de Tracte i la No-discriminació i d’aprovar el protocol d’actuació davant situacions de discriminació o violència en l’Administració pública; la modificació de la Llei 11/2014, del 10 d’octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a erradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, en congruència amb el que estableix la Llei present; l’aplicació del règim sancionador als ens locals i la referència al règim jurídic especial de la ciutat de Barcelona, i també l’avaluació de l’impacte social de la Llei. Les tres disposicions transitòries estableixen el règim transitori amb relació als procediments sancionadors en l’àmbit de l’Administració, a la competència en procediments relatius a la Llei 11/2014 i a la competència de la secretaria general del departament competent en matèria de no-discriminació mentre no es constitueixi l’Organisme de Protecció i Promoció de la Igualtat de Tracte i la No-discriminació. Les tres disposicions finals estableixen el caràcter supletori d’aquesta llei respecte a la legislació sectorial específica, el manament al Govern perquè desplegui la Llei i l’entrada en vigor.

[LLEIS APROVADES. PARLAMENT DE CATALUNYA]