Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Proposició de llei de garantia del servei de caixer automàtic als municipis en risc d'exclusió financera i de garantia de l'accés als serveis bancaris

Aquesta proposició de llei s’ha presentat al Congrés dels Diputats pel Parlament de Catalunya.

Mon Dec 05 11:09:23 CET 2022

Es preveu el dret d'accés als serveis bancaris mitjançant un servei de caixer automàtic de proximitat, de manera que totes les persones tenen dret a accedir als serveis bancaris mitjançant un servei de caixer automàtic de proximitat, en els termes establerts per aquesta iniciativa legislativa, independentment del municipi de residència.

Es determinen les funcions d'operativa bàsica que –com a mínim– haurà de prestar el caixer automàtic

Es preveu l'establiment del servei de caixer automàtic als municipis en risc d'exclusió financera creant una llista amb la relació dels municipis esmentats. Les entitats financeres proveïdores del servei, en el termini d'un mes a comptar de la publicació al BOE de la llista definitiva de municipis en risc d'exclusió financera, poden proposar al ministeri competent en matèria d'economia, mitjançant comunicació electrònica de les previstes a la normativa aplicable, la instal·lació d'un o diversos caixers automàtics als municipis en risc d'exclusió financera que considerin pertinents.

S'estableix el procediment per executar aquestes propostes d'instal·lació i els supòsits en què la instal·lació serà obligatòria

El ministeri competent en matèria d’economia pot entendre complertes les obligacions exigides per aquesta llei a les entitats financeres mitjançant la prestació del servei mitjançant caixers automàtics mòbils,

Es crea el Fons de Garantia del Servei de Caixer Automàtic als Municipis en Risc d'Exclusió Financera, adscrit a l'Administració general de l'Estat, amb caràcter únic, però territorialitzat a l'àmbit de comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia en funció de les aportacions realitzades per les entitats financeres proveïdores a cada àmbit territorial. El Fons de Garantia del Servei de Caixer Automàtic als Municipis en Risc d'Exclusió Financera té per objecte finançar les operacions necessàries per a la instal·lació, el funcionament i el manteniment dels caixers automàtics als municipis en risc d'exclusió financera que s'hi instal·lin d'acord amb el règim establert per la subsecció segona de la secció primera. La dotació d’aquest Fons deriva de les aportacions de les entitats financeres proveïdores, en els termes establerts en aquesta iniciativa.

Es determina un dret a la garantia de l'accés als serveis bancaris que comporta:

• El manteniment del funcionament dels caixers externs de les oficines bancàries tancades físicament.
  • L'increment del personal de suport a les oficines bancàries per ajudar les persones amb menors capacitats digitals a fer les operatives necessàries.
  • La instal·lació de senyals i indicacions de prioritat en lús dels caixers automàtics per part de persones vulnerables.
  • La promoció de la reserva de caixers per a ús exclusiu de persones vulnerables.
  • La implantació de tecnologies d'accés a la banca senzilles, entenedores, inclusives i segures.
  • L'establiment de mecanismes que garanteixin la màxima seguretat per protegir els usuaris bancaris de robatoris, enganys i estafes en línia.
  • El desenvolupament de les mesures necessàries per garantir l’atenció presencial de la gent gran i de tots els col·lectius per als quals l’accés als serveis financers mitjançant les noves tecnologies constitueix un motiu d’exclusió financera.

D'altra banda, s'hi afegeix una disposició addicional vintena a la Llei 44/2002, de 22 de novembre, de mesures de reforma del sistema financer, que estableix la garantia del servei d'atenció presencial, en virtut de la qual les entitats financeres han de garantir un servei d’atenció presencial adequat, mitjançant oficines habilitades a aquest efecte, d’acord amb la distribució territorial mínima que garanteixi un servei universal, havent de determinar per reglament el nombre mínim d’oficines d’atenció presencial, d’acord amb la distribució territorial i poblacional de l’Estat. El ministeri competent ha d'elaborar un mapa de les necessitats territorials en un termini de sis mesos a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta disposició, amb la consulta i l'audiència prèvia a les comunitats autònomes.

[INICIATIVES LEGISLATIVES. CORTS GENERALS]