Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Reial decret llei 17/2021, de 14 de setembre, de mesures urgents per mitigar l'impacte de l'escalada de preus de gas natural en els mercats minoristes de gas i electricitat

Publicat en el BOE del 15/9/2021

Mon Sep 27 09:33:00 CEST 2021

Entrada en vigor:16.09.2021

Aquest Reial decret llei incorpora un seguit de mesures urgents per mitigar l'impacte de l'escalada de preus de gas natural a la factura elèctrica

Així, s'introdueix el concepte de «subministrament vital mínim», mitjançant un nou article 45 bis a la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector elèctric. El subministrament mínim vital es configura com un instrument de protecció social enfront de la situació de pobresa energètica en la qual es troben els consumidors en situació de vulnerabilitat. Mitjançant aquesta figura del subministrament mínim vital s'estableix una potència límit que garanteix unes condicions mínimes de confort, que no podrà ser superada durant un període de 6 mesos en què el subministrament no podrà ser interromput.

A més, es modifica el Reial Decret 897/2017, de 6 d'octubre, pel qual es regula la figura del consumidor vulnerable, el bo social i altres mesures de protecció per als consumidors domèstics d'energia elèctrica; en concret l'article 19, per a incorporar les modificacions introduïdes pel concepte de «subministrament vital mínim». S'estableix aquest mínim en l'apartat 5 de l'esmentat article en un total de 3,5 kW.

Pel que fa a aspectes fiscals, es modifica la base imposable i l'import dels pagaments fraccionats de l'Impost a la producció elèctrica durant l'exercici 2021. Així, per a l'exercici 2021 la base imposable de l'Impost sobre el valor de la producció de energia elèctrica estarà constituïda per l'import total que correspongui percebre a contribuent per la producció i incorporació a el sistema elèctric d'energia elèctrica, mesurada en barres de central, per cada instal·lació en el període impositiu minorada en les retribucions corresponents a l'electricitat incorporada a el sistema durant trimestres naturals tercer i quart. S'estableix la forma de calcular els pagaments fraccionats per aquests trimestres.

També es modifica el tipus impositiu de l'impost especial sobre l'electricitat, amb efectes des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei i vigència fins al 31 de desembre de 2021. Aquest impost s'exigirà a el tipus impositiu de l'0,5%. A més, les quotes resultants de l'aplicació d'aquest tipus impositiu no podran ser inferiors a les quanties que es determinen específicament. Aquest impost mínim no és aplicable a la reducció química i processos electrolítics, processos mineralògics, processos metal·lúrgics i activitats industrials el cost d'electricitat representi més de l'50 per cent de cost del producte.

Pel que fa als aspectes mercantils, es fomenta la contractació a termini mitjançant mecanismes de mercat per a l'assignació d'energia inframarginal gestionable i no emissora. Al respecte, entre altres circumstàncies, es desenvolupa el mètode de subhasta, els possibles participants i la via per concórrer-hi. La primera subhasta es realitzarà amb anterioritat a 31 de desembre de 2021.

També s'introdueix un mecanisme de minoració de l'excés de retribució del mercat elèctric causat per l'elevat preu de cotització de el gas natural en els mercats internacionals, amb efectes des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, i fins al 31 de març de 2022, minorat la retribució de l'activitat de producció d'energia elèctrica de les instal·lacions de producció de tecnologies no emissores de gasos d'efecte hivernacle, en una quantia proporcional al major ingrés obtingut per aquestes instal·lacions com a conseqüència de la incorporació als preus de l'electricitat en el mercat majorista de la valor del preu de gas natural per part de les tecnologies emissores marginals. Mensualment, l'operador de sistema remetrà a la Secretaria d'Estat d'Energia i a l'òrgan encarregat de les liquidacions informació detallada de les minoracions calculades per instal·lació i titular, així com dels pagaments rebuts.

D'altra banda, s'estén el termini de generació de la Línia d'ajuda directa a empresaris i professionals a les quals els és d'aplicació el contingut en el Reial decret Llei 5/2021, de 12 de març, fins al dia 30 de setembre de 2021.

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]