Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 21/2022, de 19 d'octubre, de creació d'un fons de compensació per a les víctimes de l'amiant

Publicada al BOE del 20 d’octubre de 2022.

Mon Nov 14 08:52:00 CET 2022

Entrada en vigor: 09.11.2022

La llei crea el Fons de Compensació per a les Víctimes de l'Amiant, al qual correspondrà la reparació íntegra dels danys i perjudicis sobre la salut resultants d'una exposició a l'amiant patits per tota persona en el seu àmbit laboral, domèstic o ambiental a Espanya, així com els seus causahavents.

Els recursos econòmics que li podran correspondre són, entre d'altres: les consignacions o transferències que es determinin cada any a la corresponent Llei de Pressupostos Generals de l'Estat; les quantitats que s'obtinguin per subrogació de les persones afectades per l'amiant, o els seus causahavents, en via judicial; les aportacions provinents de les sancions imposades per l'autoritat laboral corresponent, a proposta de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, per incompliment de les obligacions en matèria de seguretat i salut laborals relacionades amb l'amiant, determinades per reglament en termes percentuals.

Seran beneficiàries de la reparació íntegra a càrrec del Fons: les persones que hagin obtingut el reconeixement duna malaltia professional ocasionada per lamiant; les persones amb una malaltia que no pugui ser reconeguda com a professional, però de la qual s'hagi determinat o es pugui determinar que la causa principal o coadjuvant hagi estat la seva exposició a l'amiant; les persones causahavents dels beneficiaris esmentats a les lletres anteriors, en els termes que es determinin reglamentàriament.

El diagnòstic i la valoració de la malaltia, la seva qualificació i revisió, així com la determinació de la causa o de la mort, els han de realitzar els equips de valoració que es determinin reglamentàriament.

El procediment per a la compensació s'inicia a sol·licitud de la persona perjudicada, o dels causahavents en cas de mort d'aquella, adreçada a l'Institut Nacional de la Seguretat Social. Aquesta sol·licitud haurà d'anar acompanyada dels documents acreditatius de la malaltia i lesions patides, així com que han estat originades o ho han pogut ser per l'exposició a l'amiant, inclosos els certificats mèdics, informe sanitari del Programa Integral de Vigilància de la Salut dels Treballadors que han estat exposats a Amiant (PIVISTEA), així com tots els documents necessaris per provar la realitat de l'exposició a l'amiant. Quan s'hagi determinat l'origen professional de la malaltia, el sol·licitant ha d'adjuntar a la petició exclusivament la resolució de reconeixement.

Si escau, també s'acompanyarà de la informació relativa a les accions judicials i extrajudicials que estiguin en curs en el moment de la sol·licitud, així com de les prestacions o compensacions reconegudes com a conseqüència de la seva exposició a l'amiant.

La posada en marxa i l'inici d'activitats del Fons de Compensació per a les Víctimes de l'Amiant tindrà lloc el mateix dia que entri en vigor el reglament de desplegament d'aquesta llei, el qual s'haurà de dictar abans del 20.01.2023.