Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L'ICAB aposta pels mitjans adequats de solució de controvèrsies (MASC) com a mesura per a l’eficiència de l’Administració de Justícia amb el protagonisme de l’advocacia

Així s’ha posat de manifest durant la celebració de la segona edició de les ‘Jornades Europees de Mediació’ que ha organitzat el Col·legi de l’Advocacia amb motiu del ‘Dia europeu de la Mediació’

Thu Jan 21 13:22:52 CET 2021

Dia Europeu de la Mediació

Barcelona, 21 de gener de 2021. Amb motiu del ‘Dia europeu de la Mediació’, la Comissió de Mediació i el Centre ADR del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona han organitzat la segona edició de les ‘Jornades Europees de Mediació’ sota el títol « Agenda 2030, Nacions Unides per a la promoció de societats pacífiques i facilitar l’accés a la Justícia». Les Jornades, que es desenvoluparan al llarg de la jornada d’avui  a través de dues taules d’anàlisi tenen com a objectiu reflexionar sobre el transcendental paper que jugaran els denominats "Mecanismes Adequats de Solució de Controvèrsies" (MASC).

La taula inaugural ha abordat “La futura regulació de la Mediació Post Covid-19 en col·laboració amb l’Advocacia” i ha comptat amb la participació de Mª Eugènia Gay, degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i presidenta del Consell de l’Advocacia Catalana; Marta Martínez Gellida, presidenta de la Comissió de Mediació del Consell de l’Advocacia Catalana i degana del Col·legi d’Advocats i Advocades de Tortosa; Juan Antonio Rodríguez, president de la Subcomissió de Mediació del Consejo General de la Abogacía Española (CAGE); Carme Guil, magistrada Secció Tercera de l’Audiència Provincial de Barcelona i Vicepresidenta de GEMME; Ana Maria Carrascosa, assessora del Gabinet del Secretari d’Estat de Justícia; Concha Saez, vocal Permanent del CGPJ; i Gemma Capdevila, sots Directora General de Dret i Entitats Jurídiques del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya. La diputada de la Junta de Govern responsable de la Comissió de Normativa, Núria Flaquer, ha actuat com a moderadora.

En el transcurs de la taula inaugural des del Col·legi de l’Advocacia s’ha posat de manifest la incidència de la COVID-19 i com aquest nou context s’ha d'aprofitar per dur a terme la inajornable transformació d'un servei públic tan essencial com és el de justícia, actualment col·lapsat per una falta endèmica de recursos que es podria superar si es canalitzen les reformes amb un suport pressupostari adequat en termes de suficiència, que podria venir dels Fons Europeus de Recuperació.

En aquest sentit s’ha volgut destacar des de l’ICAB el paper fonamental dels ‘Mecanismes Adequats de Solució de Controvèrsies" (MASC)’ com un dels eixos fonamentals sobre els quals vertebrar la reforma de l’Administració de Justícia i que juntament amb les previsions en matèria d'agilització processal i les noves tecnologies, han de ser les principals palanques per dignificar aquesta Administració.

Per això des del Col·legi de l’Advocacia es continuarà apostant de forma decidida i ferma per fomentar l'ús de la mediació, ja que l'empatia, entesa com la facultat de posar-se al lloc de l'altra persona per buscar una entesa recíproca, és consubstancial a l’exercici professional i  des del punt de vista deontològic els i les advocades han de prioritzar sempre la via consensual.

La utilització dels MASC constitueix, a més, una forma de mesurar l'actitud de les parts en termes de bona fe processal i pot determinar la posició del Tribunal respecte a un eventual abús del sistema públic de justícia; un element de nova creació i que s'assenyala com a incompatible amb la sostenibilitat del servei.

En aquest context, a més de procurar incentivar la mediació com a Corporació, hem de conèixer les implicacions que pot tenir la mateixa en aspectes com per exemple, l'extensió retroactiva dels efectes d'una modificació de mesures prevista en l'art. 233-7 CCCat, o la incidència que pot arribar a tenir en matèria de costes processals.

Segona Taula

La segona taula de les Jornades té com a objectiu determinar el rol de l’advocacia en els processos de Mediació en Dret Comparat a partir d’experiències pràctiques internacionals. Aquesta taula se celebrarà aquesta tarda, a les 15:30h i comptarà amb la presentació i moderació de Núria Flaquer, diputada de la Junta de Govern responsable de la Comissió de Mediació del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i de Montse Portí, presidenta de la Comissió de Mediació de l’ICAB. A través d’aquesta es donaran a conèixer els processos de mediació a Espanya, França, Itàlia, Gran Bretanya, països escandinaus -a través de l’exemple de Finlàndia-, Xile, Brasil, Estats Units i Mèxic,

Lideratge ADR ICAB
Precisament avui es compleixen 2 anys de la inauguració del Centre ADR del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i, en aquest sentit cal destacar també la consolidació del Centre com ens per a la tramitació amb qualitat i celeritat dels expedients de mediació pública, privada i intrajudicial així com la difusió dels  sistemes d’ADR - com són l’arbitratge, la negociació assistida o el dret col·laboratiu i l’aprofundiment en l’estudi i pràctiques alternatives com els cercles, la justícia restaurativa o els plans de coordinació parental- dins l’advocacia a través de l’organització del Màster en Mediació i de conferències i webinars.

Què és la Mediació?
La mediació és un sistema alternatiu de resolució de conflictes que permet a les parts, assessorades pels seus lletrats, i ajudades per un facilitador -que és un tercer neutral (mediador o mediadora)- arribar per elles mateixes a un acord.