Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Decret llei 24/2021, de 26 d'octubre, d'acceleració del desplegament de les energies renovables distribuïdes i participades (DOGC núm. 8531, de 27.10.2021)

Entrada en vigor: 28/10/2021. Es deroga l'article 11 del Decret llei 16/2019, de 26 de novembre, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i l'impuls a les energies renovables.

Mon Dec 13 09:12:00 CET 2021

Es deroga l'apartat 2 de la disposició transitòria tercera de la Llei 3/2019, de 17 de juny, dels espais agraris.

Es modifica el Decret llei 16/2009, de 26 de novembre, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i l'impuls a les energies renovables, amb la finalitat d'introduir mesures que millorin l'acceptació social dels projectes d'energies renovables, compatibilitzar l'activitat agrària amb la de producció d'energies renovables i vetllar per la conservació de la biodiversitat, l'ordenació territorial i el desenvolupament sostenible del medi rural.

La modificació es justifica per l'experiència assolida amb l'aplicació del Decret llei 16/2019, de 26 de novembre, i l'elevat nombre de projectes presentats han fet palesa la necessitat urgent de revisar determinats aspectes amb la finalitat d'iniciar acceleració del desplegament de les energies renovables, si bé sota un model distribuït i participat per la ciutadania que esdevingui motor del desenvolupament rural i corregeixi de manera immediata els impactes negatius que s'han detectat. Alhora, es considera que cal millorar l'eficàcia de la seva aplicació atès que, dos anys després de la seva entrada en vigor la major part dels projectes presentats no han superat els tràmits administratius necessaris per donar compliment a les fites temporals previstes en el Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny.

També es modifica la Llei 16/2017, d'1 d'agost, del canvi climàtic, per preveure els objectius en matèria de generació renovable, distribuïda i participada en l'horitzó de l'any 2030, concretar la manera d'evitar l'ocupació innecessària del territori i incorporar a la planificació energètica la necessitat que es faci conjuntament amb la planificació territorial sectorial de les energies renovables.

D'altra banda, s'estableixen mesures de simplificació administrativa en matèria d'autoconsum d'energia elèctrica, com ara l'exclusió del règim d'autorització administrativa, de construcció i d'explotació de determinades instal·lacions fotovoltaiques de generació elèctrica d'autoconsum, i la simplificació de la documentació tramesa als efectes de la modificació del contracte d'accés per a determinats consumidors.

Finalment, i com a instrument per a la consecució del consens social, es crea la Taula de Diàleg Social de les Energies Renovables.

Les disposicions transitòries preveuen l'aplicació del Decret llei als projectes el tràmit d'informació pública dels quals no s'hagi iniciat a la data de la seva entrada en vigor, si bé el requisit relatiu a l'oferta de participació local s'ha d'acreditar en qualsevol moment del procediment administratiu previ a l'obtenció de l'autorització administrativa prèvia.

[LLEIS APROVADES. PARLAMENT DE CATALUNYA]