Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 17/2020, del 22 de desembre, de modificació de la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista (DOGC de 24 desembre de 2020)

Entrada en vigor: 13/01/2021

Mon Aug 02 10:47:00 CEST 2021

La llei es justifica per la necessitat d’adequar-la fins ara vigent Llei 5/2008 a les modificacions normatives aprovades amb posterioritat a la seva aprovació; en particular, el Conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers la dona i la violència domèstica, aprovat a Istanbul l'11 de maig de 2011 i ratificat per Espanya el 2014.També es fa esment al Conveni europeu per a la protecció dels drets humans i les llibertats fonamentals, del 4 de novembre de 1950, i, especialment, del Protocol addicional 12 d’aquest conveni, que estableix una prohibició general de discriminació basada en el principi fonamental que totes les persones són iguals davant la llei. Així mateix, també en l’àmbit del Consell d’Europa, es fa referència al Conveni per a la protecció dels infants contra l’explotació i l’abús sexual, del 25 d’octubre de 2007, que empara qualsevol persona menor de divuit anys, i al Conveni sobre la lluita contra el tràfic d’éssers humans, de l’1 de febrer de 2008, que té per objectiu prevenir el tràfic d’éssers humans amb finalitats sexuals o amb altres finalitats.

Tota la normativa esmentada es pretén reflectir en aquesta llei, que té la vocació d’ampliar, reforçar i actualitzar la Llei 5/2008, i també de protegir els drets de les dones transgènere i cisgènere i de les persones no binàries, amb la finalitat de respectar la diversitat de gènere.

En particular, s’incorpora el tractament de qüestions com la violència contra les dones en la vida política, la regulació de la violència institucional com a àmbit, amb la definició de la diligència deguda i l’especificació que la dita violència es pot causar tant per acció com per omissió. També s’introdueix la regulació de les violències digitals

Destaca la inclusió d’una definició de consentiment sexual, en la qual es fixa com a requisit essencial la necessitat de voluntat expressa.

Destaca també i sobre tot la previsió que, quan una dona acudeixi a una comissaria per a presentar una denúncia com a conseqüència d’haver viscut qualsevol de les manifestacions de la violència masclista, els agents de la Policia de la Generalitat - Mossos d’Esquadra han de requerir al col·legi d’advocats la presència de lletrat/da per a garantir l’assistència lletrada des del moment inicial de la denúncia.

Per l’últim, s’introdueixen modificacions en el sentit d’ampliar els tipus de violència en l’àmbit social i comunitari, les formes de violència masclista i la necessitat de la formació de professionals.

[LLEIS APROVADES. PARLAMENT DE CATALUNYA]