Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Proposició de llei orgànica de modificació del Codi Penal en matèria d'imprudència en la conducció de vehicles de motor o ciclomotor

Aquesta proposició es tramita al Congrés dels Diputats.

Mon Feb 21 10:57:00 CET 2022

Es considera que la reforma del Codi Penal duta a terme per la Llei Orgànica 1/2015, de 30 de març, per la qual es modifica la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, va portar aparellada la derogació del Llibre III relatiu a les faltes i la reconducció de les conductes allí incloses que o bé van passar a tipificar-se com a delictes lleus o van quedar fora de l'àmbit del Codi Penal.

A aquest fet es va unir l'aprovació de la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació que va suposar un canvi molt important en la reclamació de les indemnitzacions pels danys soferts com a conseqüència d'un sinistre.

La supressió de la interlocutòria de quantia màxima, així com l'establiment d'un nou i més complex sistema d'exigència pels danys soferts les persones i els seus béns, així com les despeses i altres perjudicis a què tingui dret segons estableix la normativa aplicable.

A més, la iniciativa es fonamenta en el fet que la reforma del 2015 del Codi Penal va produir a les víctimes sensació d'indefensió elevada com a conseqüència que molts jutjats d'instrucció, com va assenyalar la Fiscalia de Seguretat Viària, van tendir al dictat d'actes d'arxiu «a limine», fins i tot quan hi ha indicis d'imprudència greu com en atropellaments a vianants, o al dictat indiscriminat de resolucions de sobreseïment lliure, sense una mínima instrucció que aclareixi la gravetat de la imprudència o l’existència de resultats lesius típics.

Són pràcticament inexistents les incoacions directes de procediments per delictes lleus d'imprudència menys greu, amb el risc que suposa de devaluació de la resposta penal davant dels sinistres vials i protecció de les víctimes, en un malentès abast de la reforma, arribant al punt que en algunes províncies no s'ha arribat a celebrar cap judici per delicte lleu en matèria d'imprudència menys greu en l'àmbit de la sinistralitat viària.

El 27 d'abril de 2021, el Fiscal Delegat va intervenir a la Comissió de Seguretat Viària del Congrés dels Diputats i va reiterar la importància de la seva protecció i que a l'efecte, recentment hi havia tramès a les policies de trànsit un ofici detallant de forma detallada els supòsits en què s'haurà d'aixecar atestat, a fi de garantir la protecció de les víctimes i assegurar-ne l'adequat rescabalament econòmic. La conclusió és que la reforma del Codi Penal no ha donat la resposta esperada en opinió de determinats col·lectius com la Taula Espanyola de la Bicicleta, que han conclòs la necessitat de procedir a una nova reforma del Codi Penal per evitar les escletxes de la llei que possibiliten que s'arxivin imprudències menys greus quan es produeixin lesions o mort després de la comissió d'una infracció catalogada com a «greu» a la Llei de Seguretat Viària i que, per rutina, els tribunals consideren «lleus» i per tant mancades de responsabilitat penal, en ús de la facultat que els dóna la norma amb aquesta redacció, «apreciada la gravetat d'aquesta (referida a la imprudència menys greu) pel jutge o el Tribunal».

Es proposa així modificar el text legal per eliminar que el jutge o tribunal pugui subjectivament apreciar la inexistència de delicte. Si les lesions són rellevants o es causa la mort, que es consideri objectivament delicte si el causant comet una infracció considerada greu per la Llei de seguretat viària.

A més, es proposa la reducció de la pena a un mes de multa en cas de provocar-se per imprudència menys greu lesions que necessiten tractament mèdic o quirúrgic que no són invalidants, però sí rellevants.

Amb aquesta reducció de la pena la conseqüència és que no sigui preceptiu estar assistit d'advocat i procurador i que el procés sigui jutjat per un jutge d'instrucció, però sense menyscapte de totes les garanties per a la víctima.

[INICIATIVES LEGISLATIVES. CORTS GENERALS]