Transformació Digital | Departament de Transformació Digital | Sanitari | Titulars | Secció de Dret de les TIC

COVID-19: Consells per mantenir la seguretat legal i tècnica durant el teletreball

Per Carlos Basteiro, advocat.
Fri Apr 03 00:00:00 CEST 2020

Des de fa temps les formes, hàbits i costums en l’àmbit laboral i personal s’han vist modificades. Bàsicament, treballem des de la pròpia llar, connectant a una xarxa i en un entorn diferent a l’habitual i “degudament” protegit a les oficines i despatxos.

No hem de baixar la guàrdia, sinó tot el contrari, hem d’aguditzar els sentits. Aquests dies, les conseqüències legals dels nostres actes són les mateixes, i se’ns pot atribuir personalment molta més responsabilitat.

Les estadístiques facilitades per organismes públics com l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) son clares: Aprofitant l’estat d’alarma causat pel COVID-19, estan augmentat les accions delictives on-line, i tots som un possible objectiu.

2 SITUACIONS - 3 PASSOS BÀSICS

(1) Teletreballes amb recursos facilitats per l’empresa (ordenador, ipad, conexión VPN, tel. móvil, etc.):

1. Segueix de forma estricta les instruccions que t’han donat. (Idealment) hauria d’existir un protocol de teletreball o algun document legal informatiu.
  2. Utilitza únicament tu els recursos, si ets l'única persona assignada, i únicament per a l’activitat professional.
  3. No modifiquis les seves configuracions.

(2) Utilitzes dispositius tecnològics personals per a teletreballar:

1. Protegeix el dispositiu:
    • Instal·la un antivirus i un Firewall: Existeixen moltS gratuïts i confiables (Avast, AVG, McAfee, Kaspersky, etc.).
    • Actualitza el sistema operatiu i els programes.
    • Crea un compte d'usuari específic per a l’activitat professional.
    • (Idealment) connecta't al servidor de l’empresa únicament a través de la Xarxa Privada Virtual (VPN) que t’han habilitat. (Sistemes gratuïts VPN: Cyberghost, Hide.me, Opera VPN).
  2. Protegeix la informació:
    • Utilitza i guarda contrasenyes segures – KeePass, etc.
    • No comparteixis documents ni informació en entorns no segurs o amb tercers de fora de l’estricte àmbit laboral
    • (Idealment) Xifra documents sensibles compartint la contrasenya amb el destinatari per un mitjà diferent  (7Zip, Encrypto), o millor compartiu-los en entorns propis controlats  (Gdrive, Dropbox, Microsoft 365, etc.).
    • Còpies de seguretat periòdiques de la informació que tractes i generes, independentment que es refereixi a dades de caràcter personal o no.
    • Borra les dades de forma segura (Eraser, Undelete 360).
    • (Idealment) Xifra el disc dur i dispositius com l’USB  (Bitlocker, Verocrypt, USB Safeguard).
  3. Protegeix la teva connexió a la xarxa:
    • Revisa el router-wifi amb el teu operador amb la finalitat que estigui actualitzat i amb mesures bàsiques de seguretat activades.
    • No facis ús de xarxes wifi obertes i/o públiques.

A més, aplica el sentit comú...
A. Atenció als emails rebuts de:

1. Remitents desconeguts.
  2. Remitents coneguts, però amb contingut que no és habitual:
    • Evita obrir fitxers adjunts ni descarreguis documents en els teus dispositius, si no tens el 100 % de seguretat de: qui l'envia, per què l’envia, amb quina finalitat, què conté, quan està programat que el rebis, o havies parlat prèviament amb el remitent sobre el document.
    • Per defecte, posa en dubte qualsevol acció que suposi accés a dades teves (comptes corrents, targetes de crèdit, informació personal o íntima)

B. En l’àmbit laboral, ignora les noticies sobre el coronavirus, ni donis difusió a res.