Comissió de Protecció dels Drets dels Animals | Comissió de Protecció dels Drets dels Animals | Notes de Premsa

El COVB i la Comissió de Protecció dels Drets dels Animals de l’ICAB demanen promoure l’ús de la pirotècnia silenciosa per afavorir el benestar de les persones i els animals

La pirotècnia té efectes negatius greus per als animals tant a nivell físic, amb taquicàrdia, hiperventilació i eventualment el col·lapse de l'individu com a conseqüència de reaccions de fugida (accidents, atropellaments, caigudes des de finestres o balcons, pèrdues, shock...) i a nivell psicològic (ansietat, pors, angoixes…). Els avisos de casos d’animals perduts durant la Revetlla de Sant Joan augmenten més del doble i l’augment dels casos de recollides d'animals trobats també augmenta molt significativament i la mitjana és del 137%.

Tue Jun 20 12:18:00 CEST 2023

Coincidint amb l'inici de la temporada de revetlles i festes majors d’estiu, el Comitè de la Veterinària per a la Protecció dels Animals i el Comitè Assessor per a la Clínica d’Animals de Companyia del Col·legi de Veterinaris de Barcelona (COVB) i la Comissió de Protecció dels Drets dels Animals de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) han emès un comunicat per alertar dels afectes adversos de la pirotècnia tradicional en les persones i els animals domèstics i silvestres que viuen en ambients urbans i semiurbans.

La pirotècnia té efectes negatius greus per als animals tant a nivell físic, amb taquicàrdia, hiperventilació i eventualment el col·lapse de l'individu i com a conseqüència de reaccions de fugida (accidents, atropellaments, caigudes des de finestres o balcons, pèrdues, shock...) i a nivell psicològic (ansietat, pors, angoixes…).

I per aquest motiu, els veterinaris recomanem limitar l'ús de la pirotècnia clàssica i potenciar l'ús d'alternatives ja existents, com ara la pirotècnia silenciosa, per a la celebració de festivitats com la Revetlla de Sant Joan. D’aquesta manera, s'evita l’elevat patiment i la manca de benestar físic i mental que experimenten molts animals. Alhora, es respecta també la convivència cívica amb persones sensibles a la pirotècnia.

També encoratgen a la ciutadania a denunciar actes incívics que no compleixin amb l’ ordenança municipal de cada municipi, i demanen a les Administracions competents que contemplin la substitució de la pirotècnia tradicional per altres mètodes més respectuosos.

El COVB recorda que els animals són molt més sensibles als sons que els humans, i que per exemple els gossos, de mitjana, tenen un rang d'audició de 10.000 a 50.000 Hz, mentre que el de l'ésser humà només abasta de 16.000 a 20.000 Hz. La distància a la que pot sentir un so un gos és quatre vegades superior a la d'un humà. La seva oïda és quatre vegades més afinada que la nostra i pot registrar 35.000 vibracions per segon. En el cas dels gats, la seva oïda està encara més desenvolupada tenint, fins i tot,  una sensibilitat acústica superior essent, per tant, molt  més sensibles a la contaminació acústica provocada per la pirotècnia.

En el cas de gats de colònies felines, a més, en moltes ocasions pateixen actes vandàlics. Durant les nits de revetlla. Aquests actes suposen un maltractament animal que considerem intolerable i que cal perseguir.

Segons dades  facilitades per l'AIAC (Arxiu d'Identificació d'Animals de Catalunya), l'augment del nombre d'avisos de casos d'animals perduts comparant el període de Revetlla de San Joan i un període aleatori queda palès i de mitjana supera el 78% i l'augment dels casos de recollides d'animals trobats també augmenta molt significativament i de mitjana és del 137 %. Aquest augment també el corroboren les dades de recollides d'animals perduts a les vies urbanes i interurbanes per part dels serveis de recollida dels refugis i protectores d'animals.

Per fer la comparativa s'ha agafat un període aleatori de 3 dies (del 14 al 16 d'abril):

RECOLLIDES

23-25 JUNY

RECOLLIDES

14-16 ABRIL

Diferència

112%

135%

214%

82%

144%

COMUNICACIONS PÈRDUES

23-25 JUNY

COMUNICACIONS PÈRDUES

14-16 ABRIL

Diferència

142%

83%

12%

35%

119%

A més, a nivell clínic veterinari, també augmenten les consultes veterinàries i les prescripcions de medicaments ansiolítics per al tractament preventiu dels animals durant la celebració de revetlles o espectacles amb pirotècnia. Segons dades facilitades per l'empresa d'estudis de mercat especialitzada en el sector veterinari: VMS (Veterinary Management Studies) els tractaments per ansietat per petards s’incrementen 80 vegades al voltant de la revetlla de Sant Joan.

Cal recordar que qualsevol medicació té efectes directes sobre l’individu i també té el risc de causar efectes secundaris. En el cas de medicaments psicòtrops, on s’inclouen els ansiolítics administrats per apaivagar signes evidents d´ansietat, angoixa i por amb conseqüències tan greus com ara taquicàrdia severa, hiperventilació o, fins i tot,  col·lapse, els efectes secundaris poden ser especialment indesitjables tant a nivell de comportament al en relació a la fisiologia dels animals.