open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

LLEI 28/2022, del 21 de desembre, de foment de l'ecosistema de les empreses emergents. (BOE del 22 de desembre de 2022)

Entrada en vigor: 23.12.2022

Mon Jan 09 17:00:00 CET 2023

Aquesta llei té com a objecte establir un marc normatiu específic per donar suport a la creació i el creixement d'empreses emergents a Espanya, tenint en compte la distribució competencial sobre la matèria entre l'Estat i les comunitats autònomes.

Igualment, estableix un sistema de seguiment i d'avaluació dels resultats sobre l'ecosistema espanyol d'empreses emergents.

És aplicable a les empreses emergents, entenent per empresa emergent, a l'efecte d'aquesta llei, tota persona jurídica, incloses les empreses de base tecnològica creades a l'empara de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, que reuneixi simultàniament les condicions que específicament s'hi indiquen.

Els emprenedors que vulguin acollir-se als beneficis i les especialitats d'aquesta llei hauran de sol·licitar a ENISA, Empresa Nacional d'Innovació, S.M.E., SA, que avaluï totes les característiques recollides als articles 3 i 6, a més del criteri del caràcter d'emprenedoria innovadora i escalable del seu model de negoci.

La condició d'empresa emergent inscrita al Registre Mercantil o al Registre de Cooperatives competent, és condició necessària i suficient per poder acollir-se als beneficis i les especialitats d'aquesta llei.

La llei regula l'aplicació dels beneficis que preveu: incentius fiscals, atracció d'inversió estrangera i fidelització del talent

En aquest sentit, regula la tributació específica de les empreses emergents i l'ajornament, si escau, de la tributació; els requisits d'identificació d'inversors estrangers, l'autocartera a les empreses emergents que siguin societats limitades amb la finalitat d'executar un pla de retribucions, les formalitats aplicables a les empreses emergents constituïdes com a societats limitades i el foment de la compra pública innovadora per a empreses emergents .

En aquest sentit, la norma preveu la creació d'empreses emergents en un sol pas, mitjançant l'atorgament d'un número d'identificació fiscal, de manera que l'empresa pugui completar els tràmits per constituir-los posteriorment. S'elimina el doble tràmit registral i notarial i preveu un procediment íntegrament electrònic.

A més de les disposicions específiques sobre la generació d'autocartera, la llei exclou les startups, durant els primers tres anys des de la seva constitució, de les exigències relatives a l'equilibri patrimonial als efectes de les causes de dissolució.

Es preveuen entorns regulats de proves, amb llicències específiques de prova per a empreses emergents i entorns controlats de proves

Es regula la col·laboració publico-privada entre universitats i empreses emergents

S’estableixen mesures de foment de les empreses emergents i el seguiment participatiu de les polítiques públiques estatals sobre empreses emergents (mitjançant, entre altres instruments, el Fòrum Nacional d’Empreses Emergents.

Específicament també es preveu la figura de la startup d'estudiants

A més, aquesta llei modifica –entre altres textos legals– el text refós de la Llei de l'impost sobre la renda de no residents, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2004, de 5 de març; la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni; la Llei 20/2007, de 11 de juliol, de l'Estatut del treball autònom, en què s'incorpora un nou art. 38 quinquies, regulant una bonificació de quotes a favor de treballadors autònoms d'empreses emergents en situació de pluriactivitat; , la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització (que passa a incloure una regulació específica dels Teletreballadors de caràcter internacional) la Llei 22/2015, de 20 de juliol, d'Auditoria de Comptes i la Llei 6/2018, del 3 de juliol, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2018.

Entre els incentius fiscals previstos a la llei cal destacar:

- Rebaixa de l'impost sobre societats (IS). Els contribuents de l'IS i de l'impost de la renda de no residents (IRNR) que obtinguin rendes mitjançant establiment permanent situat en territori espanyol i que tinguin la condició d'empresa emergent conforme la mateixa norma, tributaran en el primer període impositiu en què, tenint aquesta condició, la base imposable resulti positiva i en els tres següents, sempre que mantinguin la condició esmentada, al tipus del 15%.

- Així mateix, podran sol·licitar l'ajornament del pagament del deute tributari corresponent als dos primers períodes impositius en què la base imposable de l'impost sigui positiva, amb dispensa de garanties i sense meritació d'interessos de demora; i se'ls eximeix de l'obligació d'efectuar els pagaments fraccionats a compte de la liquidació corresponent al període impositiu immediat posterior a cadascun dels referits a l'incís anterior, sempre que s'hi mantingui la condició d'empresa emergent.

- Millora de la fiscalitat de les fórmules retributives basades en el lliurament d'accions o participacions als empleats (stock options): s'eleva l'import de l'exempció dels 12.000 als 50.000 euros anuals en cas de lliurament d'accions o participacions a els empleats d'empreses emergents, exempció aplicable igualment quan aquest lliurament sigui conseqüència de l'exercici d'opcions de compra concedides prèviament a aquells. A més, per a la part del rendiment del treball en espècie que excedeixi aquesta quantia, s'estableix una regla especial d'imputació temporal, que permet diferir-ne la imputació fins al període impositiu en què es produeixin determinades circumstàncies, i en tot cas, en el termini de deu anys a comptar del lliurament de les accions o participacions. Finalment, s'introdueix una regla especial de valoració dels rendiments del treball en espècie per aclarir el valor que correspon a les accions o les participacions concedides als treballadors d'empreses emergents. Per facilitar l'articulació d'aquesta forma de remuneració, l'article 10 de la norma permet a aquestes empreses emetre accions per a autocartera.

- Augment de la deducció per inversió en empresa de nova o recent creació: augmenta el tipus de deducció del 30 al 50% i incrementa la base màxima de 60.000 a 100.000 euros. També s'eleva, amb caràcter general, de tres a cinc anys el termini per subscriure les accions o les participacions, a comptar de la constitució de l'entitat, i fins a set per a determinades categories d'empreses emergents. A més, per als socis fundadors d'empreses emergents es permet l'aplicació d'aquesta deducció amb independència del percentatge de participació al capital social de l'entitat.

- Millora de l'accés al règim fiscal especial per a treballadors desplaçats a territori espanyol: es disminueix el nombre de períodes impositius anteriors al desplaçament a territori espanyol durant els quals el contribuent no pot haver estat resident fiscal a Espanya, que passa de 10 a cinc anys, de manera que es fa més senzill l'accés al règim. Alhora, s'estén l'àmbit subjectiu d'aplicació del règim als treballadors per compte d'altri, en permetre la seva aplicació a treballadors que, sigui ordenat o no per l'ocupador, es desplacen a territori espanyol per treballar a distància utilitzant exclusivament mitjans i sistemes. informàtics, telemàtics i de telecomunicació, així com administradors d'empreses emergents amb independència del seu percentatge de participació al capital social de l'entitat. També s'estableix la possibilitat d'acollir-se al règim especial, és a dir, d'optar per la tributació per l'IRNR, als fills del contribuent menors de 25 anys (o sigui quina sigui la seva edat en cas de discapacitat) i al seu cònjuge o, a el supòsit d'inexistència d'enllaç matrimonial, el progenitor dels fills, sempre que compleixin unes condicions determinades.

- També es regula la qualificació fiscal de la retribució obtinguda per la gestió reeixida d'entitats de capital de risc, alhora que s'estableix un tractament fiscal específic per a elles, que fomenti el desenvolupament del capital de risc com a element canalitzador de finançament empresarial d'especial tot això amb la finalitat d'impulsar l'emprenedoria, la innovació i l'activitat econòmica.

D'altra banda, cal destacar que, a fi de regular la residència de professionals itinerants i de molts altres que puguin triar Espanya com a lloc de teletreball més estable, es crea una nova categoria de visat i d'autorització de residència. Aquest nou visat per al teletreball de caràcter internacional permet entrar i residir a Espanya durant un màxim d'un any mentre els titulars treballen per a si mateix o per a ocupadors a qualsevol lloc del món.

Així mateix, l'autorització de residència per al teletreball internacional permet als estrangers que ja es troben de forma regular a Espanya, per exemple, aquells que estan estudiant a Espanya o els que sent titulars d'un visat de teletreball esgotin aquest any de residència i vulguin continuar a Espanya, sol·licitar una autorització per un període màxim de 3 anys, renovable per un període de 2 anys, podent obtenir la residència permanent als 5 anys.

l'anterior supòsit s'afegeix als ja previstos a la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització, per facilitar la immigració d'interès econòmic per a Espanya, i es regeix per beneficiar-se de totes els avantatges que atorga la llei esmentada no només pel que fa als ajustats terminis de tramitació, amb silenci positiu al seu terme, sinó també per la possibilitat de reagrupament familiar. Assenyala l'exposició de motius de la Llei que la possibilitat de traslladar-se amb la família, bé des del moment inicial o bé en algun moment posterior, és un factor determinant per fer el trasllat de residència.

A més, amb l'objectiu d'atreure i retenir talent, s'amplia la vigència de les autoritzacions de residència de 2 a 3 anys previstes a la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització.

Igualment, es permetrà que el passaport sigui document acreditatiu suficient per donar-se d'alta a la Seguretat Social durant els primers 6 mesos de residència o estada a les categories regulades per la secció 2a de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, suport als emprenedors i la seva internacionalització.

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×