Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

L’arrelament per formació pot contribuir a resoldre els desajustos del mercat de treball espanyol associats a l'escassetat de mà d'obra des de l'àmbit migratori

Així s’ha posat de manifest durant la jornada sobre “L’arrelament per formació”, organitzada pel Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i CTESC. Més de 400 persones, entre presencials a la seu de l’ICAB i on-line, han seguit aquesta anàlisi sobre els aspectes jurídics i socials derivats d'aquesta nova autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals que es regula al Reglament d’Estrangeria modificat pel Reial Decret 629/2022

Wed May 10 13:38:28 CEST 2023

El president del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC) de la Generalitat, Toni Mora, i la diputada responsable de la Comissió d’Estrangeria de l’ICAB, Carmen Valenzuela, han inaugurat la jornada “L’arrelament per formació”. Aquest acte, organitzat conjuntament per CTESC i l’ICAB, ha tingut com a objectiu donar a conèixer aquest nou permís, que permet que les persones que es trobin a Espanya en situació irregular i que compleixin un compromís efectiu de formació puguin obtenir una autorització de residència temporal.

La subdirectora general del Servei públic d’Ocupació de Catalunya, Susana Díaz Martínez, ha explicat el funcionament de la normativa que regula l'arrelament per formació per a la integració de persones immigrants al mercat de treball; una nova autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals que està regulada al Reglament d’Estrangeria modificat pel Reial decret 629/2022, de 26 de juliol.

Precisament, s’ha fet èmfasi en què el Reial Decret 629/2022 fixa com a objectiu “fer front de forma àgil als creixents desajustos del mercat de treball espanyol associats a l'escassetat de mà d'obra des de l'àmbit migratori" i, per això, s’ha introduït en la normativa del nostre país “l’arrelament per formació”. Per afavorir, d’una banda, el poder obtenir personal amb la formació necessària per cobrir els llocs de treball que ofereixen les empreses, i de l’altra, incorporar al mercat laboral persones que estan treballant de manera precària o directament irregular.

Aquest permís es pot sol·licitar al nostre país des de mitjans d’agost del 2022, d’acord amb una sèrie de requisits i ja està incorporat en les normatives d’altres països del nostre entorn, com per exemple Alemanya. També s’han destacat els beneficis que el permís pot comportar, tant per a les empreses, com per a les persones en situació irregular a les quals se les autoritza la seva estada vinculada a un compromís efectiu de formació.

Posteriorment, i amb la participació d’experts en temes d’estrangeria com són Carles Bertran, director del Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers de CCOO; Samir Kollech, advocat de l'Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants (AMIC-UGT); Montse Llopis, directora general d'ACRA; Xavier Fabregat, responsable de FP minipimes de PIMEC; Laura Rodríguez,  advocada responsable del Projecte “Acompanya” de la Creu Roja i Miquel Carrión, subdirector d’Ocupació Juvenil i Qualificació Professional del SOC, s’ha fet una anàlisi sobre el nou permís, que ha permès donar a conèixer els problemes amb els quals pot topar la norma segons les respectives experiències. Els ponents també han plantejat propostes per a superar-les. L’advocada i vocal de la Comissió d'Estrangeria de l'ICAB Núria Salgado ha conduït l’acte i ha actuat com a moderada de la taula rodona.

Els ponents de la taula han exposat que resulten fonamentals unes bones polítiques migratòries, sense oblidar que la “gestió” administrativa i normativa d'aquests assumptes, afecta de manera directa persones que moltes vegades es troben en circumstàncies complexes i irregulars, i que es veuen abocades a una situació de vulnerabilitat. També s’ha afirmat que aquest permís pot ser beneficiós per a les empreses, ja que si es disposa d’un marc regulador àgil i eficaç que contribueixi a evitar els efectes perversos de l'economia informal, aquesta figura pot esdevenir una peça fonamental per a l'estabilitat del mercat de treball.  En aquest sentit, celebren que la reforma del Reglament d’Estrangeria inclogui “l’arrelament per formació”, ja que actualitza i millora la normativa migratòria vinculada a l’àmbit laboral.

El president de CTESC, Toni Mora, i la diputada responsable de la Comissió d'Estrangeria de l'ICAB, Carmen Valenzuela, han tancat la jornada, que han seguit més de 400 persones, entre presencials a la seu de l’ICAB i on-line.