Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023

Publicada al BOE del 24 de desembre de 2022.

Mon Jan 09 13:11:00 CET 2023

Els Pressupostos Generals de l'Estat aprovats inclouen múltiples mesures, que incideixen sobre diferents àmbits i dins de les quals cal destacar les qüestions bàsiques següents:

Pel que fa a mesures socials, la despesa social contemplada als pressupostos arriba als 274.445 milions d'euros incloent els fons europeus i els 266.719 milions d'euros si es descompten les ajudes comunitàries.

Pel que fa a mesures antiinflacionistes: s'incrementa l'Ingrés Mínim Vital un 8,5 %; l'IPREM creix un 3,6%, situant-se als 600 euros; i s'eleva el bo social tèrmic a 102 milions.

Així mateix, s'hi inclouen altres mesures per pal·liar l'impacte de l'alça dels preus com, per exemple, la gratuïtat del transport de Rodalies, Rodalies o Mitja Distància.

Es preveu també la revaloració de les pensions d'acord amb l'IPC, per tal de garantir el poder adquisitiu dels pensionistes.

Pel que fa a mesures de suport a la joventut, s'incrementen en un 13,2% les polítiques de joventut, assolint els 12.741 milions. Entre altres mesures específiques, en aquest àmbit destaquen el bo lloguer jove de 250 euros per a l'emancipació dels qui tinguin entre 18 i 35 anys i baixos ingressos, i el bo cultural de 400 euros per a aquells que compleixin 18 anys el proper exercici, amb l'objectiu de facilitar-los l'accés a la cultura.

Paral·lelament, pel que fa a l'accés a l'habitatge, els comptes públics preveuen 260 milions per a lloguers accessibles.

Respecte a mesures per al canvi del model productiu i la vertebració territorial es dirigeix a R+D+i una partida que arriba als 16.328 milions, fet que suposa un augment del 22,8%.

Així mateix, per afavorir la vertebració territorial també s'eleva un 6,7% la partida d'infraestructures, que se situa a 12.635 milions.

Pel que fa al finançament per a CCAA aquestes rebran 135.274 milions en concepte de lliuraments a compte i per la liquidació del 2021, una xifra que suposa un increment del finançament del 24 % respecte a aquest exercici. cas dels ajuntaments, els lliuraments a compte i liquidació positiva del 2021 es traduiran en 23.235 milions, un 5% més que l'any anterior.

L’interès legal del diner s’estableix en el 3,25 %

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]