Observatori dels Drets de les Persones | Notes de Premsa | Titulars

Missió Jurídica ICAB-ICAM a Colòmbia

Els Il·lustres Col·legis de l’Advocacia de Madrid (ICAM) i Barcelona (ICAB) duran a terme durant la setmana una missió jurídica conjunta a Colòmbia. La iniciativa ha estat impulsada pel Govern colombià, arran de la visita a l'ICAB que va dur a terme la consellera de Presidencia para la Reconciliación Nacional, Eva Ferrer Galcerán, i és fruit de la col·laboració de dues de les universitats més prestigioses del país, la Universidad del Sinú – Elías Bechara Zainúm (Cartagena de Indias) i la Pontificia Universidad Javeriana (Bogotà).

Sat Sep 23 12:10:00 CEST 2023

Alhora, la missió permetrà dur a terme diferents trobades al màxim nivell amb el govern colombià per conèixer de primera mà els programes de justícia restaurativa i protecció dels Drets Humans de l’estat sud-americà.

La delegació està encapçalada pels degans Jesús M. Sánchez i Eugenio Ribón. En representació de l’Observatori dels Drets de les Persones de l’ICAB, la seva copresidenta Erika Torregrossa, així com diferents membres d’ambdues corporacions, intervindran en seminaris centrats en com erradicar les violències en diferents àmbits i fomentar la pau i la resolució de conflictes en consonància amb els objectius de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides.  En les conferències es tractarà l'arbitratge i els Drets Humans, la insolvència personal, les violències en diferents àmbits, la justícia restaurativa, la resolució de conflictes o la protecció dels DDHH.

El dilluns 25 i el dimarts 26 de setembre de 2023 se celebrarà el primer seminari internacional amb representació col·legial, la XXX Jornada d’Actualització Jurídica de la Universidad del Sinú, que porta per títol “Camino hacia la paz. Las diversas formas de violencia y su impacto en diferentes espacios sociales”, en el marc del Programa de Derecho d’aquesta universitat de Cartagena de Indias i amb el suport de la càtedra d’estudis jurídics iberoamericans

El dimecres 27 i el dijous 28 la missió es desplaça a Bogotà. A la capital del país, està prevista una trobada institucional al Palacio de Nariño, seu presidencial, amb la consellera de Presidencia per a la Reconciliación Nacional, Eva Ferrer Galceran; i l’ambaixador d'Espanya a Colòmbia, Joaquín de Arístegui. Així mateix, es participarà també en sengles seminaris a la Pontificia Universidad Javeriana, que porten per títol “El camino hacia la paz: formas de resolución de conflictos” i “Paz en el hogar: Soluciones jurídicas a la insolvència personal y empresarial”.

Aquesta missió finalitzarà amb dues visites institucionals de primer nivell. En primer terme, a l’ambaixada d’Espanya a Colòmbia i, posteriorment, a la seu de la JEP (Jurisdicción Especial para la Paz), on els membres de la missió conjunta ICAB-ICAM coneixeran de primera mà aquest mecanisme de justícia transicional a través del que s’investiga i es jutja als integrants de les FARC, membres de les forces i cossos de seguretat estatals i tercers que hagin participat en l’anomenat conflicte intern colombià.

La iniciativa brinda una gran oportunitat als dos col·legis de l’advocacia per projectar internacionalment la tasca social de l’advocacia barcelonina i madrilenya i reforçar els llaços acadèmics  i institucionals en l’estudi i millora de l’aplicació del dret en dues societats diverses i de futur.