Comissió de Cultura / Seccions | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa | Secció de Dret de Família

NOTA DE PREMSA: L’advocacia analitza l’evolució del concepte de família i el seu tractament legal

• Ha estat en el marc del ‘I Congrés de Dret de Família’, que ha inaugurat aquesta tarda el director General de Dret, Entitats Jurídiques i Mediació del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, Joan Ramon Casals, la vicedegana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Susana Ferrer, i la presidenta de la Secció de Dret de Família de l’ICAB, Cristina Díaz-Malnero
Wed May 11 19:48:11 CEST 2022

El director General de Dret, Entitats Jurídiques i Mediació del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, Joan Ramon Casals, la vicedegana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Susana Ferrer, i la presidenta de la Secció de Dret de Família de l’ICAB, Cristina Díaz-Malnero, han inaugurat el ‘I Congrés de Dret de Família’, que es desenvolupa des d’aquesta tarda i fins divendres, 13 de maig de 2022, de forma presencial, a la seu de l’ICAB.

La vicedegana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Susana Ferrer, ha exposat que la declaració dels Drets Humans estableix que la família és l'element natural i fonamental d’una societat, per això és mereixedora d'una protecció social i jurídica essencial. També ha posat de relleu que el concepte de família està en constant evolució, i ha recordat, en aquest sentit, que “el primer llibre del Codi Civil estatal sobre la persona, i de manera concreta la institució jurídica del matrimoni, és un dels que més canvis ha experimental des de la seva promulgació l’any 1889. Canvis que s’han produït arran de les influències socials, polítiques i ideològiques de les diferents etapes que ha viscut el nostre país en els darrers 130 anys.  Aquesta evolució de la societat ha permès arribar a l’aprovació de la llei del divorci, l’any 1981, o la Llei del Matrimoni entre persones del mateix sexe, l’any 2005, per citar uns exemples”. I ha afegit: “des de l’ICAB ens sentim orgullosos d’acollir aquest ‘I Congrés de dret de Família’, perquè de forma transversal i amb ponents de primer nivell podrem analitzat el passat, present i futur d’aquesta àrea del dret”.

El director General de Dret, Entitats Jurídiques i Mediació del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, Joan Ramon Casals, ha afirmat que "la família és la institució més important que tenim a la nostra societat. Per això és fonamental que les lleis es vagin adaptant el més aviat possible als canvis que es produeixin en el si de la família".

Finalment la presidenta de la Secció de Dret de Família de l’ICAB, Cristina Díaz-Malnero ha posat de manifest el paper de l’advocacia dins els processos de família i ha destacat la importància de la formació “perquè els nostres consells afecten directament a les  persones que estan involucrades en un procediment”. Per concloure la seva intervenció i donar per inaugurat el Congrés, Díaz-Malnero  ha ressaltat que “des de la Secció de Dret de Família de l’ICAB hem organitzat un Congrés que aborda els principals temes de família des d'una vessant eminentment pràctica".

El ‘I Congrés de Dret de Família’ s’estructura en dues taules magistrals. La primera d’elles s’ha celebrat aquesta tarda amb l’objectiu d’abordar “El present, passat i futur del dret de família”. La segona tindrà lloc demà, dijous, a les 9:30h, per tractar el concepte de “Domicili familiar”. En el marc del Congrés es realitzen nou tallers per abordar qüestions pràctiques relacionades amb aquest branca del dret. Aquesta tarda s’ha realitzat el primer i ha servit per analitzar el dret internacional privat en els processos de família.

Demà dijous es realitzaran, a partir de les 12h, els altres vuit:

• Com es pot utilitzar la mediació per resoldre conflictes de família.
  • La Sostracció internacional de menors.
  • La violència domèstica en els procediments de família.
  • Qüestions derivades de la filiació.
  • La visió pràctica i des del punt de vista de lletrats i magistrats de qüestions processals controvertides en l’àmbit familiar.
  • La psicologia forense aplicada als casos de família.
  • Tot el que podem resoldre a la notaria enlloc d’acudir al jutjat.
  • Consells pràctics per en relació a les repercussions fiscals de les ruptures matrimonials i de família.

Podeu consultar el programa detallat a través del següent enllaç

Divendres 13 de maig, darrera jornada del I Congrés de Dret de Família

El divendres, 13 de maig, de 9 a 11.30h, es donaran a conèixer les conclusions del ‘I Congrés de Dret de Família’ i, posteriorment, s’obrirà un fòrum de debat on hi participaran membres de la Secció de Dret de Família de l’ICAB com  Carmen Valera (vicepresidenta) i  Juan Francisco López Fernández (assessor de la Secció) i la magistrada de la secció 12a de l’Audiència provincial de Barcelona, Raquel Alastruey.

Cloenda del Congrés

A les 13.30h, les vocals de la Secció de Dret de Família del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona Rosa Mª Barberà i Clara Orpinell clouran el I Congrés de Dret de Família.