Notes de Premsa | Titulars | Secció de la Infància i de l'Adolescència

NOTA DE PREMSA: Presentades a l’ICAB les conclusions de “L’Informe alternatiu al Comitè dels Drets del Nen de Nacions Unides sobre el grau de compliment de la Convenció dels drets dels infants a Mèxic”

Aquest document, elaborat per l'entitat no governamental "Red de los Derechos de la Infancia en México”, ha denunciat que entre 140.000 i 150.000 infants estan en risc de ser reclutats de forma involuntària. Per aquest motiu l’informe estableix com una de les seves prioritats tipificar com a delicte el reclutament de persones.

Fri Feb 16 15:23:42 CET 2024

El president de la Secció de Dret de la Infància i de l'Adolescència de l'ICAB, Xavier Campà i l’advocat i membre d’aquesta Secció, Xavier Puigdollers, han presentat aquest divendres 16 de febrer l’acte on s’han donat a conèixer les principals conclusions de  “L'Informe alternatiu al Comitè dels Drets del Nen de Nacions Unides sobre el grau de compliment de la Convenció dels drets dels infants a Mèxic”, que ha elaborat "Red de los Derechos de la Infancia en México" (REDIM), entitat que agrupa més de 80 entitats de la societat civil en 18 estats de Mèxic.

Durant l’acte, Xavier Campà ha destacat que la infància està present en tots els àmbits de la societat, des de l’educació i la sanidad fins a l’economia i per això s’ha de vetllar i respectar els drets dels infants. I ha afegit “escoltar els nens, nenes i adolescents és essencial a l’hora de legislar”. Per la seva part, Xavier Puigdollers ha posat de manifest com els canvis socials afecten la infància i ha alertat del fet que hi ha normatives que no estan dotades dels suficients recursos econòmics per aplicar-les.

Per la seva part, la directora executiva de la “Red de los Derechos de la Infancia en México”, Tania Ramírez Hernández,  ha fet la presentació de l’Informe alternatiu al Comitè dels Drets del Nen de Nacions Unides sobre el grau de compliment de la Convenció dels drets dels infants a Mèxic, que proporciona una avaluació actualitzada de la situació dels drets de la infància i l'adolescència a Mèxic. Aquest document es basa en informació específica, fiable i objectiva provinent d'actors no estatals, com ara organitzacions de la societat civil, persones de l'acadèmia, així com de fonts oficials.

La directora de REDIM ha exposat que dels més de 131 milions de persones que viuen a Mèxic, uns 39 milions són infants (segons dades del 2023). D’aquests, 17 milions viuen en una situació de pobresa extrema. La situació s’agreuja quan es posa el focus en els nens i nenes indígenes, ja que el 80% dels nenes tenen una situació econòmica més deteriorada, “fet que provoca una bretxa alarmant”, ha declarat Ramírez. També s’ha posat de manifest com la militarització de la seguretat pública ha comportat un control del territori basat en “la por” i s’ha alertat de l’existència de la violència armada, especialment contra les nenes per raó de gènere.

L’Informe també mostra que malgrat el càstig corporal està prohibit a Mèxic, el 6,2% dels adolescents entre 12 i 14 anys en pateix i que són freqüents les extorsions a nens i nenes, així com els segrests. A més, s’ha alertat que entre 140.000 i 150.000 persones estan en risc de ser reclutats de forma involuntària. Per aquest motiu l’informe estableix com una de les prioritats a dur a terme el tipificar com a delicte el reclutament de persones. Per últim, Ramírez ha apel·lat a la necessitat de treballar en tractats internacionals que garanteixin el benestar dels nens arreu del món.

Durant aquest mes de febrer s’està presentant aquest informe a diverses ciutats i capitals europees.

Podeu consultar l’informe detallat a través del següent enllaç