Notes de Premsa | Titulars

Per un pacte per millorar la Justícia Gratuïta i el Torn d'Ofici

La situació difícil que viu el sistema judicial a Espanya s'ha agreujat a conseqüència de la crisi pandèmica, unit a la crònica desatenció dispensada pels poders públics. A una saturació més gran de la Justícia se li suma el deteriorament constant de les condicions en què treballa un col·lectiu clau per garantir el dret de defensa de la població més vulnerable, com és l'advocacia que exerceix al Torn d'Ofici i Justícia Gratuïta, que fa plenament eficaç el mandat constitucional de l’art. 24 de la Constitució Espanyola.

Wed Apr 05 10:52:00 CEST 2023

Per això, des del Consejo General de la Abogacía Española, òrgan representatiu, coordinador i executiu superior dels 83 Col·legis de l'Advocacia d'Espanya, i en representació dels més de 150.000 advocats i advocades del nostre país, creiem necessari que les administracions Públiques, institucions i formacions polítiques impulsin un Pacte per millorar la Justícia Gratuïta i el Torn d'Ofici.

Els eixos essencials d’aquest acord haurien d'avançar en els aspectes següents:

1. Dignificació, accessibilitat, transparència i atenció per a una millor qualitat de la Justícia: establir instruments que protegeixin de manera efectiva la qualitat en el tracte als professionals i a la ciutadania en les actuacions davant del sistema judicial.

2. Retribució digna de les actuacions realitzades pels professionals de l'advocacia que presten els serveis de la Justícia Gratuïta a través del Torn d'Ofici, i la seva actualització d'acord amb l'IPC.

3. Reconeixement, i conseqüent compensació, de totes les actuacions dels professionals de l'advocacia a les intervencions derivades del Torn d'Ofici.

4. Promoure els acords extrajudicials en detriment de la litigiositat en la regulació de la Justícia Gratuïta, i fins i tot incentivant econòmicament això.

5. Garantir, en tot cas, que les actuacions dels professionals de l'advocacia que hagin de ser assumides per imperatiu legal o judicial, a través del torn d'ofici, obtindran la compensació econòmica corresponent.

6. Garantir l'accés dels ciutadans al sistema de Justícia Gratuïta i, per fer-ho, establir com a criteri el Salari Mínim Interprofessional (SMI) en substitució de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) per al reconeixement del benefici de justícia gratuïta.

7. Aconseguir que les comissions de l’Administració responsables de la concessió del benefici de justícia gratuïta actuïn amb criteris equiparables entre elles, evitant disparitats i fins i tot contradiccions.

1. Modernització de la Justícia: finalitzar la implantació dels mitjans telemàtics a nivell policial i judicial a totes les jurisdiccions i instàncies.

2. Creació de torns d'ofici especialitzats en matèria de protecció internacional en aquells territoris amb més sol·licituds (entre d'altres, zones d'arribades marítimes, aeroports internacionals i CIES). Un cop creats, s'haurà de promoure entre l'advocacia formació obligatòria i gratuïta per accedir als torns d'ofici d'estrangeria i de protecció internacional exigible a través de la seva normativa reguladora.

3. Reducció de les càrregues burocràtiques per als professionals de l'advocacia i per a les organitzacions col·legials amb vista a la justificació de les actuacions derivades del Torn d'Ofici i Justícia Gratuïta, així com exigir a les Administracions territorials i òrgans judicials la seva coresponsabilitat en les tasques de la gestió.

Aquestes reivindicacions, necessàries per a l'exercici del dret a la tutela judicial efectiva, són fruit de la preocupació dels Col·legis de l'Advocacia, els Consells Autonòmics i el Consejo General per la situació que afronten dia a dia els professionals del Torn d'Ofici i Justícia Gratuïta, i seran abordades a les sessions deliberatives del XIII Congreso Nacional de la Abogacía, que tindrà lloc els dies 3 i 5 de maig a Tarragona.

Des de l'advocacia espanyola instem les administracions públiques amb competència en matèria de justícia, la resta d'institucions i els partits polítics a treballar per assolir un Pacte que respongui a les necessitats del servei públic de Justícia Gratuïta i el Torn d'Ofici, i dels professionals que presten aquest servei.

• Titulars

Diputats/des de Guàrdia ICAB

Podeu consultar el calendari dels Diputats de Guàrdia del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) de cada mes, actualitzat, a la pàgina web col·legial. El trobareu a EL COL·LEGI>CONEIX EL COL·LEGI>Diputats/des de Guàrdia.
  • Titulars

La CRAJ informa: Informació sobre les eines Judicials del Territori Ministerio

La Direcció General de Transformació Digital de l'Administració de Justícia informa que s’amplia el número màxim de elements descarregables a través del visor d’Expedients Judicials.
  • Premis i Beques | Titulars | Premis, Beques i Subvencions

Participa als Premis ICAB 2023! Tens temps fins al 3 d'abril del 2024

S'ha ampliat el termini de presentació de les candidatures fins al 3 d'abril de 2024 dels següents Premis Jurídics que convoca l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB).