Titulars

Declaració de la Comissió de Mediació de la FBE

Mediació i cultura de la pau per salvar vides humanes

Wed Jul 27 16:50:00 CEST 2022

Ja han passat més de cinc mesos des de l'inici de l'ofensiva bèl·lica de Rússia sobre Ucraïna i la ciutadania. Van ser dies de desolació i solidaritat, així com de suport per part de molts països europeus i d'altres continents. Avui veiem la pitjor cara de la invasió: una crisi humanitària que ha exposat i exposa, una vegada més, situacions de desemparament i risc a nombrosos col·lectius de la societat. Les operacions militars amb aquestes finalitats, que no atenen l'ús de la paraula ni la de l'escolta, desatenen la població i atempten contra els drets humans. Considerem que la comunitat internacional ha d'atendre aquesta situació extrema de manera directa, dotant-se de tots els mitjans i instruments possibles per afrontar-la.

D'acord amb la Carta de Nacions Unides i en relació amb l'arranjament pacífic de les controvèrsies, les parts en conflicte i quan la continuació d’aquest sigui susceptible de posar en perill el manteniment de la pau i la seguretat internacionals tractaran de buscar-hi solució, sobretot, mitjançant la negociació, la investigació, la mediació, la conciliació, l'arbitratge, l'arranjament judicial, el recurs a organismes o acords regionals o altres mitjans pacífics de la seva elecció. L'objectiu de mantenir i desenvolupar un espai de llibertat, seguretat i justícia i el principi d'accés a la justícia es troben així mateix recollits a la Directiva europea 2008/52 CE, sobre mediació en assumptes civils i mercantils, amb un caràcter fonamental.

Fomentar la cultura de la pau i la creació d'espais per al diàleg davant dels conflictes és primordial. Des de la Comissió de Mediació de la FBE, considerem imprescindible instar els representants de l'advocacia i dels ADR, així com tots els juristes i professionals del Dret a què promoguin l’ús  dels mitjans de resolució pacífica de conflictes, en especial, en els processos que afecten col·lectius on s’inclouen persones vulnerables i requerides d'una protecció especial, com a garantia de l'efectiu dret d'accés universal a la justícia.
Dir no a la guerra i les violacions del dret internacional també és a dir sí a la mediació i al foment del diàleg i de la cultura de la pau per salvar vides humanes.