open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica

Publicada en el BOE del 21/5/2021

Mon Jun 07 10:30:00 CEST 2021

Entrada en vigor: 22.05.2021

Per als contractes de concessió en execució a l'entrada en vigor d'aquesta llei, l'apartat 11 de l'article 15 no entrarà en vigor fins al moment en què ho faci la disposició reglamentària que determini les obligacions en matèria d'instal·lació de punts de recàrrega elèctrica a efectes de garantir unes condicions suficients de subministrament al trànsit de vehicles elèctrics que circulen per les esmentades vies.

Aquesta Llei acompanya la regulació específica sobre qüestions mediambientals i d'impacte directe en el canvi climàtic, modificacions relatives als pressupostos generals de l'Estat, reconversió de el parc automobilístic i immobiliari, així com qüestions relatives a l'obligació d'informació de determinades entitats. A més, es fixen les pautes d'actuació de Govern, comunitats autònomes i administracions competents en l'àmbit d'aquesta Llei.

Aquesta llei té per objecte assegurar el compliment, per part d'Espanya, dels objectius de l'Acord de París, adoptat el 12 de desembre de 2015, signat per Espanya el 22 d'abril de 2016 i publicat en el «Butlletí Oficial de l'Estat» el 2 febrer 2017; facilitar la descarbonització de l'economia espanyola, la seva transició a un model circular, de manera que es garanteixi l'ús racional i solidari dels recursos; i promoure l'adaptació als impactes del canvi climàtic i la implantació d'un model de desenvolupament sostenible que generi ocupació decent i contribueixi a la reducció de les desigualtats.

L'Administració General de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, en l'àmbit de les seves respectives competències, han de donar compliment a l'objecte d'aquesta llei, i cooperar i col·laborar per a la seva consecució.

En un termini inferior a sis mesos de l'entrada en vigor d'aquesta llei, el Govern elaborarà un Pla de Rehabilitació d'Habitatges i Renovació urbana amb l'objectiu de millorar el parc edificat, independentment de la seva titularitat, als efectes de complimentar els indicadors de eficiència energètica que estableix l'PNIEC i garantir la integració d'aquestes actuacions amb la resta dels objectius de millora establerts a l'Agenda Urbana Espanyola. Aquest Pla haurà de seguir els criteris i objectius recollits en l'estratègia a llarg termini per a la rehabilitació energètica en el sector de l'edificació a Espanya (ERESEE).

A partir de l'entrada en vigor de la Llei no s'atorgaran en territori nacional, incloses les aigües territorials:

  • Permisos o autoritzacions d'investigació o explotació d'hidrocarburs, incloses les que duguin a terme la utilització de fracturació hidràulica d'alt volum.
  • Noves sol·licituds per a l'atorgament de permisos d'exploració, investigació i concessió directes d'explotació de jaciments de minerals radioactius.
  • Noves ajudes a productes energètics d'origen fòssil. A més, els beneficis fiscals a aplicar hauran d'estar degudament justificats per motius d'interès social, econòmic o per falta d'alternatives tecnològiques.

Pel que fa a la mobilitat sense emissions, s'estableixen les següents pautes d'actuació:

  • De cara a 2050, arribar a un parc automobilístic sense emissions de CO2.
  • Els municipis de més de 50.000 habitants i els territoris insulars han d'adoptar abans de 2023 plans de mobilitat urbana sostenible que introdueixin mesures de mitigació que permetin reduir les emissions derivades de la mobilitat. Es s'especifiquen a l'article 14 de la Llei quals seran les mesures específiques a adoptar.
  • El Govern posarà a disposició de el públic la informació dels punts de recàrrega elèctrica per a vehicles d'accés públic, dins de l'any posterior a l'entrada en vigor d'aquesta llei, mitjançant el Punt d'Accés Nacional d'informació de trànsit en temps real gestionat per l'organisme autònom Prefectura Central de Trànsit. Per a això, amb caràcter previ, els prestadors de el servei de recàrrega elèctrica han de remetre per mitjans electrònics al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic informació actualitzada de la localització, característiques, i disponibilitat d'aquestes instal·lacions, així com de el preu de venda a l' públic de l'electricitat o del servei de recàrrega. Establint les següents pautes d'actuació dins de l'any als titulars de les instal·lacions de subministrament de combustibles i carburants:

o Els qui tinguin la titularitat de les instal·lacions de subministrament de combustibles i carburants a vehicles el volum anual agregat de vendes de gasolina i gasoil A en 2019 sigui superior o igual a 10 milions de litres d'instal·lar, per cadascuna d'aquestes instal·lacions, a l'almenys una infraestructura de recàrrega elèctrica de potència igual o superior a 150 kW en corrent continu, que haurà de prestar servei en un termini de vint-mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

o Els qui tinguin la titularitat de les instal·lacions de subministrament de combustibles i carburants a vehicles el volum anual agregat de vendes de gasolina i gasoil A en 2019 sigui superior o igual a 5 milions de litres i menor a 10 milions de litres, s'instal·laran, per cada d'aquestes instal·lacions, a l'almenys una infraestructura de recàrrega elèctrica de potència igual o superior a 50 kW en corrent continu, que haurà de prestar servei en un termini de vint mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

o A partir de 2021, que ostenten la titularitat de les instal·lacions noves de subministrament de combustible i carburants a vehicles o que emprenguin una reforma en la seva instal·lació que requereixi una revisió de l'títol administratiu, sense importar el volum anual agregat de vendes de gasolina i gasoil de la instal·lació, s'instal·laran a l'almenys una infraestructura de recàrrega elèctrica de potència igual o superior a 50 kW en corrent continu, que haurà de prestar servei des de la posada en funcionament de la instal·lació o finalització de la reforma de la mateixa que requereixi una revisió de l'títol administratiu .

Pel que fa a les obligacions d'informació de les entitats els valors estiguin admesos a negociació en mercats regulats, entitats de crèdit, entitats asseguradores i reasseguradores i societats per raó de grandària, s'estableixen per a diferents tipus d'entitats les següents obligacions d'informació :

o Les societats emissores de valors admesos a negociació en mercats regulats que formulin comptes consolidats, així com les que no estiguin integrades en un grup consolidable, que estiguin obligades a incloure en l'informe de gestió consolidat o en l'informe de gestió individual, l'estat d'informació no financera d'acord amb el que preveu l'article 49.5 de el Codi de Comerç i en l'article 262.5 de Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, remetran a la CNMV, dins del seu informe de gestió, un informe de caràcter anual en què es faci una avaluació de l'impacte financer sobre la societat dels riscos associats a l'canvi climàtic generats per l'exposició a aquest de la seva activitat, incloent els riscos de la transició cap a una economia sostenible i les mesures que s'adoptin per fer front a aquests riscos.

o Els grups consolidables d'entitats de crèdit i les entitats de crèdit no integrades en un d'aquests grups consolidables sotmesos a el règim de supervisió del Banc d'Espanya i de el Banc Central Europeu, de conformitat amb el que preveu el Reglament (UE) núm. 1024/2013, del Consell, de 15 d'octubre de 2013, s'inclouran entre la informació amb rellevància prudencial un informe de caràcter anual en què es faci una avaluació de l'impacte financer sobre la societat dels riscos associats al canvi climàtic generats per l'exposició a aquest de la seva activitat, incloent els riscos de la transició cap a una economia sostenible i les mesures que s'adoptin per fer front a aquests riscos. Així mateix publicaran objectius específics de descarbonització de la seva cartera de préstec i inversió alineats amb l'Acord de París a partir de 2023.

o Els grups consolidables d'entitats asseguradores i reasseguradores i les entitats asseguradores i reasseguradores no integrades en un d'aquests grups sotmesos a el règim de supervisió de la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions, divulgaran i remetran a la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions, en els terminis assenyalats en l'article 93 de Reial Decret 1060/2015, de 20 de novembre, un informe de caràcter anual en què es faci una avaluació de l'impacte financer sobre la societat dels riscos associats al canvi climàtic generats per la exposició a aquest de la seva activitat, incloent els riscos de la transició cap a una economia sostenible i les mesures que s'adoptin per fer front a aquests riscos.

o Les societats que formulin comptes consolidats i les societats que no formin part d'un grup consolidable, diferents de les previstes en els apartats anteriors i que estiguin obligades a incloure en l'informe de gestió consolidat o en l'informe de gestió individual, l'estat de informació no financera d'acord amb el que preveu l'article 49.5 de el Codi de Comerç i en l'article 262.5 de Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, publicaran dins del seu informe de gestió, un informe de caràcter anual en què es faci una avaluació de l'impacte financer sobre la societat dels riscos associats a l'canvi climàtic generats per l'exposició a aquest de la seva activitat, incloent els riscos de la transició cap a una economia sostenible i les mesures que s'adoptin per fer front a aquests riscos. L'informe es publicarà a la pàgina web corporativa de les societats.

S'habilita el Govern a requerir l'operador de mercat, a l'operador de sistema, al  transportista i als distribuïdors, definits en l'article 6 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector Elèctric, perquè elaborin i presentin una estratègia de descarbonització pel que fa al seu àmbit d'actuació. Per reglament s'han d'establir les condicions i criteris mínims que han d'incloure aquestes estratègies.

El Govern, amb l'acord previ de la Comissió Delegada de Govern per a Assumptes Econòmics, ha d'establir, en el termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquesta llei, la tipologia d'empreses amb activitat al territori nacional que hauran de calcular i publicar la seva empremta de carboni, així com els termes inicials a partir dels quals aquesta obligació és exigible, la seva periodicitat i qualssevol altres elements necessaris per a la configuració de l'obligació. Així mateix, les empreses que, d'acord amb el que disposa l'apartat anterior, resultin obligats a el càlcul de la seva petjada de carboni, hauran d'elaborar i publicar un pla de reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle. El pla de reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle haurà de contemplar un objectiu quantificat de reducció en un horitzó temporal de cinc anys, juntament amb les mesures per a la seva consecució. Les empreses podran compensar de manera voluntària la seva petjada de carboni.

Pel que fa a la desinversió estatal en productes energètics d'origen fòssil, s'estableix que en el termini de dos anys des de l'entrada en vigor d'aquesta llei, el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital, el Ministeri d'Hisenda, el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme i el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic d'elaborar un estudi de l'estat de situació i una proposta de calendari perquè l'Administració General de l'estat i els organismes i entitats que conformen el sector públic estatal es desprenguin de participacions o instruments financers d'empreses o entitats l'activitat mercantil inclogui l'extracció, refinat o processament de productes energètics d'origen fòssil.

Així mateix s'estableix la presentació d'un Projecte de Llei de Residus i Sòls Contaminats, que el Govern remetrà a les Corts, en un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta llei, que inclourà com un dels seus principals eixos l'impuls a l'economia circular, en la línia del que estableix l'Estratègia Espanyola d'Economia circular, Espanya circular 2030, amb l'objectiu de contribuir a assolir una economia sostenible, descarbonitzada, eficient en l'ús dels recursos i competitiva.

Finalment, es preveu que en el termini de sis mesos des de l'aprovació d'aquesta llei, el Govern constituirà un grup de persones expertes per a avaluar una reforma fiscal que valorarà la fiscalitat verda. En tot cas, les modificacions que s'introdueixin en aquest àmbit aniran compassades amb la situació econòmica.

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]

https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2021-8447

 

 

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×