Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Reial Decret Llei 17/2022, de 20 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'energia, en l'aplicació del règim retributiu a les instal·lacions de cogeneració i es redueix temporalment el tipus de l'impost sobre el valor afegit aplicable als lliuraments, les importacions i les adquisicions intracomunitàries de determinats combustibles.

Publicat al BOE del 21 de setembre de 2022

Mon Oct 10 08:56:00 CEST 2022

Entrada en vigor: 22.09.2022

Aquest RDL conté diverses mesures d'àmbit energètic (rebaixa de l'IVA des del 21% fins al 5% en els subministraments del gas natural, pèl·lets, briquetes i llenya; possibilitat que la cogeneració abandoni temporalment el seu règim retributiu regulat, de manera que se li apliqui el Mecanisme Ibèric, i creació d'un nou servei de resposta activa de la demanda que augmentarà la flexibilitat i la seguretat del sistema elèctric)

La rebaixa de l'IVA del 21% al 5%, que és el tipus mínim autoritzat per la legislació comunitària, beneficiarà tots els subministraments de gas natural, inclosos els destinats a les calderes de les comunitats de veïns. El tipus mínim s'aplicarà amb efectes des de l'1 d'octubre del 2022 i vigència fins al 31 de desembre del 2022, als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries de gas natural, facilitant l'accés a aquest subministrament fonamental davant l'arribada de l'hivern i proporcionant un estalvi estimat de 190 milions als consumidors.

La reducció impositiva també s'aplicarà a pèl·lets, briquetes i llenya, substitutius ecològics del gas natural procedents de biomassa i destinats a sistemes de calefacció, els preus dels quals s'han incrementat considerablement amb la proximitat de l'hivern.

D'altra banda, quant a la reactivació de la cogeneració, s'estableix que les instal·lacions de cogeneració podran renunciar temporalment al seu règim retributiu regulat, de manera que entrin a l'àmbit d'aplicació del Mecanisme Ibèric i percebin l'ajust que cobren les centrals tèrmiques de gas. Aquesta renúncia, temporal, es pot sol·licitar mentre el Mecanisme Ibèric estigui vigent.

Amb aquesta norma també es crea un nou servei de resposta activa de la demanda que augmentarà la flexibilitat i la seguretat del sistema elèctric. Permet resoldre les situacions de desviaments importants entre la generació i el consum que es presentin en el període horari immediatament anterior al del subministrament, o fins i tot en la mateixa hora de subministrament. Aquest servei podrà ser prestat per la demanda a canvi d’ingressos econòmics atorgats mitjançant subhastes de periodicitat anual.

Xarxa Elèctrica, en tant que Operador del Sistema, gestionarà el nou servei i llançarà la subhasta anual, en què podran participar totes les unitats de demanda (comercialitzadores i consumidors directes) majors d'1 MW. El nou servei ha d'estar operatiu abans del proper 1 de novembre, amb vista a la temporada hivernal.

Finalment, el RDL també inclou mesures d'impuls a la tramitació, la posada en servei i l'evacuació de la generació d'energies renovables, que facilitaran el creixement de la generació d'aquest tipus d'energia. Així, estableix nous criteris més flexibles per determinar la capacitat de les xarxes de transport, que pot variar en qüestió de mesos, dies i hores, respectant sempre els límits tèrmics de la instal·lació. O agilitza i simplifica tràmits administratius per als projectes de generació, com els relatius a la identificació de les empreses legalment, econòmicament i tècnicament capaços, o les consultes entre diferents administracions públiques.

A més, es modifica la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Montes, d'acord amb el Reial decret llei 15/2022, d'1 d'agost, pel qual s'adopten mesures urgents en matèria d'incendis forestals; així com el Reial decret llei 20/2021, de 5 d’octubre, pel qual s’adopten mesures urgents de suport per a la reparació dels danys ocasionats per les erupcions volcàniques i per a la reconstrucció econòmica i social de l’illa de la Palma, introduint una nova disposició addicional quarta que estableix l'obertura d'un nou termini de sol·licitud de les mesures de suspensió d'obligacions de pagament d'interessos i principal per a préstecs i crèdits amb i sense garantia hipotecària concedits a afectats pels moviments sísmics i erupcions volcàniques esdevinguts a l'illa de La Palma des del dia 19 de setembre de 2021 passat. I es modifica el Reial decret llei 15/2022, d'1 d'agost, pel qual s'adopten mesures urgents en matèria d'incendis forestals

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]