open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, de transposició de la Directiva (UE) 2016/1164, de el Consell, de 12 de juliol de 2016, per la qual s'estableixen normes contra les pràctiques d'elusió fiscal que incideixen directament en el funcionament del mercat interior, de modificació de diverses normes tributàries i en matèria de regulació de el joc

Publicada en el BOE del 10/7/2021

Mon Jul 26 09:45:00 CEST 2021

Entrada en vigor: 11.07.2021, excepte:

  1. a) Els apartats 4 i 21 de l'article 13 i la D. addicional 2ª entraran en vigor l’11.10.2021.
  2. b) Els apartats 1, 3, 4, 5 i 7 de l'article 1 i l'article 2 tindran efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de '1 de gener de 2021.
  3. c) Els apartats 5 i 7 de l'article 3 i la D. addicional 1a, que tindran efectes des del 01.01.2022.
  4. d) Els apartats 1, 3, 4 i 6 de l'article 3 tindran efectes des de l'entrada en vigor d'aquesta Llei.
  5. e) Els apartats 2 i 6 de l'article 1 tindran efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022.

Aquesta llei incorpora a l'ordenament intern aspectes derivats de la Directiva (UE) 2016/1164, del Consell, de 12 de juliol, per la qual s'estableixen normes contra les pràctiques d'elusió fiscal que incideixen directament en el funcionament del mercat interior, que estableix una norma general anti abús, un nou règim de transparència fiscal internacional, el tractament de les denominades asimetries híbrides, la limitació de la deduïbilitat d'interessos i la regulació de l'anomenada imposició de sortida. En aquesta llei s'incorporen els concernents a el nou règim de transparència fiscal internacional i la imposició de sortida. També introdueix altres molt diversos canvis tributaris destinats a facilitar actuacions que previnguin i lluitin contra el frau, reforçant el control tributari.

S'adequa el terme de paradisos fiscals al de jurisdiccions no cooperatives, quedant pendent la publicació de la relació de països i territoris, així com règims fiscals perjudicials, considerats jurisdiccions no cooperatives, que haurà de ser actualitzada periòdicament.

També introdueix modificacions en l'IRPF a través de reformes a la seva llei reguladora i establint, en particular, dues noves obligacions informatives: del saldo que mantenen els titulars de monedes virtuals i de les operacions sobre aquestes monedes (adquisició, transmissió, permuta, transferència, cobraments i pagaments) en què intervinguin. Es preveu que l'adquirent d'un bé a través d'un contracte o pacte successori es subrogui en el valor i data d'adquisició que tenia dit bé al causant, sempre que aquest es transmeti abans del transcurs de 5 anys des de la celebració del pacte successori o de la mort d'aquest últim si fos anterior. Es clarifica la redacció de la reducció per l'arrendament de béns immobles destinats a habitatge, de manera que la mateixa només es pugui aplicar sobre el rendiment net positiu calculat pel o la contribuent en la seva declaració-liquidació o autoliquidació, sense que sigui procedent la seva aplicació sobre el rendiment net positiu calculat durant la tramitació d'un procediment de comprovació. D'altra banda, en relació amb les assegurances de vida en què l'acceptant o prenedora assumeixi el risc de la inversió, s'adapten els requisits exigibles perquè no sigui aplicable la regla especial d'imputació temporal per a aquest tipus d'assegurances, en concordança amb les últimes modificacions normatives aplicables a les entitats asseguradores. Es procedeix a homogeneïtzar el tractament de les inversions en determinades institucions d'inversió col·lectiva, conegudes com a fons i societats d'inversió cotitzats, amb independència del mercat, nacional o estranger en què cotitzin.

Es modifica la base imposable de l'ITP i AJD substituint el valor real per valor, concepte equiparat a el valor de mercat. Aquesta mateixa regla s'afegeix en l'Impost sobre el Patrimoni per als immobles el valor hagi estat determinat per l'Administració en un procediment. També es modifica, d'acord amb l'anterior, el text refós de la Llei del 'Mercat de Valors, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 4/2015, de 23 d'octubre, a fi de suprimir les referències del precepte a el valor real en la valoració de béns immobles, i substituir-lo en particular a l'efecte de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, pel valor de referència.

Pel que fa a l'Impost sobre Successions i Donacions, també es modifica la regulació de l'acumulació de donacions, per a incloure els supòsits de contractes i pactes successoris que produeixin adquisicions en vida de l'o de la causant. A més, es modifica la Llei de l'Impost, per estendre el seu àmbit a tots els no residents, ja siguin residents en un Estat membre de la UE o de l'EEE oa un tercer Estat, d'acord amb la recent jurisprudència de Tribunal Suprem sobre l'extensió del principi de llibertat de moviment de capitals consagrat en el Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Es modifica la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni, per afegir com han de valorar les assegurances de vida quan el prenedor de l'assegurança no tingui la facultat d'exercir el dret de rescat, evitant d'aquesta manera que es pugui eludir la tributació per les assegurances de vida-estalvi el contingut patrimonial és indubtable. Així mateix, s'estableix una nova regla de valoració per a aquells supòsits en què es perceben rendes temporals o vitalícies procedents d'una assegurança de vida.

En l'IVA s'incorporen una sèrie de modificacions en la Llei de l'Impost per tal d'evitar interpretacions errònies que poguessin donar lloc a situacions d'abús o frau, especialment en matèria de responsabilitat tributària. S'actualitza el supòsit de responsabilitat subsidiària del pagament de l'impost, definit actualment per als i les agents de duanes, que ara serà d'aplicació a les persones o entitats que actuïn en nom i per compte de l'importador. Es matisen l'abast i naturalesa dels incompliments de les obligacions específiques de el règim de el grup d'entitats en les que necessàriament ha de ser subjecta infractora l'entitat dominant.

I s'estén el supòsit de responsabilitat subsidiària del pagament del deute tributari que arriba a qui ostenti la titularitat dels dipòsits diferents dels duaners corresponent a la sortida o abandonament dels béns d'aquests dipòsits, als béns objecte d'impostos especials.

Pel que fa a l'IAE s'actualitzen les referències normatives per considerar un grup de societats i s'aclareix que la regla per calcular l'import net de la xifra de negocis s'haurà d'aplicar amb independència de l'obligació de consolidació comptable.

Pel que fa a la regulació de el joc, es contemplen mecanismes de prevenció i lluita contra la manipulació de les competicions esportives, per combatre el frau que pot produir-se en les apostes esportives. S'amplia l'elenc d'entitats a les que l'autoritat encarregada de regulació de el joc pot realitzar requeriments d'informació, i s'introdueixen nous tipus infractors o es modifica algun dels existents, per sancionar pràctiques fraudulentes dels participants en els jocs, dels propis operadors o de proveïdors o intermediaris, entre d'altres.

En relació amb l'Impost sobre Societats, s'estableixen requisits addicionals perquè les societats d'inversió de capital variable (SICAV) puguin aplicar el tipus de gravamen de l'1 per cent. També s'incorporen a la Llei reguladora d'aquest impost els requisits que han de complir els productors i productores que s'encarreguin de l'execució de produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics per poder aplicar la deducció que regula aquesta Llei

Es modifica la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, disminuint el límit de pagaments en efectiu de 2.500 a 1.000 euros.

Pel que fa a la Llei General Tributària s'estableix la prohibició de l'establiment de qualsevol mecanisme extraordinari de regularització fiscal que impliqui una disminució de la quantia del deute tributari.

S'aclareix el règim de meritació d'interessos de demora en el cas d'obtenció d'una devolució improcedent. En aquest sentit, la meritació d'interessos serà plenament compatible, si s'escau, amb els recàrrecs d'extemporaneïtat acord amb les regles generals que regulen aquests recàrrecs.

Es modifica el sistema de recàrrecs per extemporaneïtat establint-se un sistema de recàrrecs creixents de l'1 % per cada mes complet de retard sense interessos de demora fins que hagi transcorregut el període de dotze mesos de retard.

S'adapta la regulació dels interessos de demora per reconèixer de manera expressa que no es meriten en les devolucions derivades de la normativa de cada tribut i d'ingressos indeguts durant determinats períodes.

Amb l'objectiu de no permetre la producció i tinença de programes i sistemes informàtics que permetin la manipulació de les dades comptables i de gestió, s'estableix l'obligació que els sistemes informàtics o electrònics que suporten els processos comptables o de gestió empresarial s'ajustin a certs requisits que garanteixin la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres, requisits l'especificació tècnica pot ser objecte de desenvolupament reglamentari, incloent en aquest la possibilitat de sotmetre-ho a certificació.

S'adapta el règim de representació dels no residents

Es modifica el règim de la llista de deutors tributaris i deutores tributàries. Així, es disminueix a 600.000 euros l'import la superació comporta la inclusió en aquesta llista.

S'aclareix que el període en què s'han de satisfer els deutes i sancions tributàries perquè no es considerin als efectes de la inclusió en la llista és el termini reglamentari d'ingrés en període voluntari determinat per la norma, sense que el període voluntari originari pugui venir allargat

A la llum de l'última doctrina jurisprudencial del Tribunal Suprem, s'inclouen algunes modificacions d'abast procedimental en la Llei general tributària i en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, que, sense afectar el contingut de el dret fonamental a la inviolabilitat de domicili ni a les garanties de control judicial, clarifiquen el règim d'autorització judicial d'entrada al domicili de l'obligat tributari o l'obligada tributària que hagi estat sol·licitada per l'Administració Tributària en el marc d'una actuació o procediment d'aplicació dels tributs.

Es modifiquen les causes de terminació de procediment de gestió iniciat mitjançant declaració, respecte d'aquells tributs que es liquiden per les importacions de béns, que podrà finalitzar quan s'acordi posteriorment sobre el mateix objecte d'el procediment l'inici d'un procediment de comprovació limitada o d' inspecció.

S'introdueix un nou supòsit de suspensió del còmput del termini de les actuacions inspectores durant l'aplicació de determinats instruments adreçats a facilitar la cooperació i coordinació de les administracions tributàries de l'Estat amb les forals en l'exercici d'aquestes actuacions.

En la tramitació de les actes de disconformitat s'elimina el caràcter obligatori de l'informe de disconformitat, atès que actualment el contingut d'aquest informe en la seva integritat ja es ve recollint en l'acta i la liquidació.

A l'efecte d'evitar l'ús inadequat de la presentació de reiterades sol·licituds d'ajornament, fraccionament, compensació, suspensió o pagament en espècie el període de tramitació suspèn cautelarment l'inici de el període executiu, es disposa que la reiteració de sol·licituds, quan altres prèvies hagin estat denegades i no s'hagi efectuat l'ingrés corresponent, no impedeix l'inici de el període executiu. Així mateix, en la mesura que el període voluntari de pagament és únic, s'aclareix que aquest període no es podrà veure afectat per la declaració de concurs.

Es determina, a efectes de procediment d'exigència de la responsabilitat solidària, que el període voluntari de pagament dels deutes és l'originari de pagament, sense que les vicissituds esdevingudes davant el deutor o la deutora principal, com suspensions o ajornaments, hagin projectar-se sobre el procediment seguit amb el o la responsable.

S'introdueixen diversos canvis en el règim de les reduccions aplicable a les sancions tributàries per afavorir la simplificació en la seva aplicació, l'ingrés voluntari i la disminució de litigis. D'una banda, s'eleva la reducció de les sancions derivades de les actes amb acord a l'65%. Així mateix, s'eleva la reducció de les sancions en cas de sobte pagament a l'40%. La reducció per conformitat es manté en el 30%.

S'estableix que el termini màxim per a l'inici del procediment sancionador incoat a partir de les liquidacions o resolucions dictades en determinats procediments d'aplicació dels tributs serà de 6 mesos, alineant el mateix amb el termini general de resolució dels procediments tributaris.

Es atorga cobertura legal a la possibilitat de no admetre les sol·licituds de suspensió amb dispensa total o parcial de garanties pels tribunals economicoadministratius, quan de la documentació incorporada a l'expedient es dedueixi que no compleixen els requisits establerts per a la concessió de la sol·licitud. També, amb la finalitat d'evitar pràctiques fraudulentes consistents en l'aprofitament de la dificultat existent per a la tramitació de certes sol·licituds de suspensió, s'atorga rang legal a la possibilitat de l'Administració de continuar amb la seva actuació en aquells supòsits en què el deute es trobi en període executiu.

Es reconeix en la normativa general tributària el principi de Deggendorf, confirmat en la sentència del TJUE (assumpte C-355/95 P) segons el qual no es poden concedir noves ajudes estatals individuals a una empresa que tingui pendent de complir una obligació de reintegrament derivada d'una Decisió de la Comissió Europea.

Es modifica el règim de revocació de el número d'identificació fiscal perquè les entitats inactives el nombre hagi estat revocat no puguin realitzar inscripcions en cap registre públic, ni atorgar escriptures davant notari o notària, a excepció dels tràmits imprescindibles per a la cancel·lació de la corresponent nota marginal. A aquests efectes, en la Llei del Notariat es preveu expressament l'obligació d'incloure el número d'identificació fiscal a l'escriptura pública per la qual es creu o constitueixi qualsevol tipus d'entitat jurídica i es preveu també un sistema automatitzat mitjançant el qual el Consell General del Notariat facilitar a l'Administració Tributària la identificació d'aquelles entitats amb número d'identificació fiscal revocat que haguessin pretès atorgar un document públic, per tal de millorar el control efectiu d'aquestes entitats i evitar situacions de possible frau.

També s'introdueixen modificacions en altres lleis, com la Llei Orgànica 12/1995, de 12 de desembre, de Repressió del Contraban, la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de Canàries, Llei 20 / 1991, de 7 de juny, de modificació dels aspectes fiscals del Règim Econòmic Fiscal de Canàries, la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d'impostos especials.

LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS

https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2021-11473

 

 

 

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×